Zvyky a tradície na Zelený štvrtok

Veľkonočný týždeň, Veľký týždeň alebo pašiový týždeň, vrcholí posvätným trojdním, čiže Zeleným štvrtkom, Veľkým piatkom a Bielou sobotou so slávnosťou vzkriesenia Ježiša Krista a Veľkonočnou nedeľou. 

Zelený štvrtok je pomenovaný podľa zelene v Getsemanskej záhrade, kde sa Ježiš modlil a bol zatknutý vojakmi. V tradičnom vidieckom prostredí sa dni veľkonočného týždňa, najmä Zelený štvrtok, spájali s viacerými magicko – ochrannými a očistnými praktikami. Súviseli s príchodom jari, s utlmením negatívneho vplyvu zlých síl. Na Zelený štvrtok, Veľký piatok a Bielu sobotu sa ľudia skoro ráno, pred východom Slnka, umývali studenou tečúcou vodou, aby boli zdraví. Dievčatá, ktoré chceli mať dlhé vlasy, si ich na Zelený štvrtok česali pod vŕbou. V tento deň sa podľa zaužívaných miestnych tradícií mal siať mak. Po zime sa prvý raz vyháňal dobytok na pašu, gazdovia každý kus pohladili vajíčkom aby bol pekný guľatý. Pri vyháňaní dobytka používali rozvinuté rakytové prúty posvätené v kostole na Kvetnú nedeľu. Kríže z kolomáže nad dverami maštalí a zvuk drevených klepáčov, rapkáčov, trkadiel, s ktorými po dedine chodievali chlapci, mali chrániť dobytok pred strigami. Gazdiné a dievky upratovali domácnosť, na dvore vyumývali drevený nábytok, alebo vyčistili pri potoku, vápnom vybielili steny v izbe aj murované pece a sporáky, vymazali hlinené podlahy, vyčistili drevené dlážky, na periny dali čisté obliečky. S varením jedál nemali veľa starostí, pretože na Zelený štvrtok,ktorý bol pôstnym dňom, sa jedávali predovšetkým pokrmy zo zelených listov špenátu, mladej žihľavy, šťaveľa – polievky, prívarky, omáčky, niekde varievali aj strukoviny.

V Zemplíne sa na Zelený štvrtok varievali “rezanki so sirom”. Rezance mali byť čo najširšie a čo najdlhšie, aby sa na poli urodili na obilí hrubé a dlhé klasy. Podľa tradície mali byť so syrom preto lebo “Krista Pana ulapiľi pri rezankoch so sirom”. Nesmeli sa posýpať makom, pretože by sa na zrne urobila sneť. Na večeru sa varievala hustá zeleninová polievka, ktorá mala domácich tak zasýtiť, aby vydržali piatkový pôst.